Chiang Mai - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Chris en Herma - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Chris en Herma - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Chris en Herma

01 Maart 2014 | Thailand, Krabi

Aangezien we een uur moeten wachten op het vliegveld, kan ik mooi een nieuw blog schrijven. We zijn nu vanaf Chiang Mai naar Bangkok gevlogen en vliegen zo door naar Krabi, een kustplaats in het zuiden. We verbleven de afgelopen vijf dagen n Chiang Mai. Ook een grote Thaise stad, maar wat een verschil met Bangkok! Sowieso een supermooie omgeving (bergen, jungle), maar de sfeer is vooral heel laid back, mensen zijn heel aardig en er is ontzettend veel te doen. Erg jammer dat we hier weer weg gaan.

We zijn hier gekomen in de nachttrein vanuit Ayutthaya, normaal gesproken een rit van 13 uur, maar we liepen onderweg een vertraging van een uur of 5 op. Kan gebeuren zeggen we dan maar... Wel een hele belevenis, zo'n trein. Je slaapt met vier personen in een hokje, best nog oké bedden en er is ook een bar wagon. We kwamen dus uiteindelijk in de middag bij ons guesthouse aan en hebben de rest van de dag een beetje in de stad rondgelopen, bij het zwembad gehangen (heerlijk, er was een zwembad!) en wat excursies geboekt. We zijn naar een grote tempel geweest, langs een hilltribe village gegaan ( wat uiteindelijk meer een toeristenmarkt bleek te zijn), lekker gerelaxed, een Thaise kookles gedaan en een dagtochtje naar Chiang Rai. Daar staat een supermooie en bijzondere witte tempel, erg gaaf om te zien. Die dag ook nog langs een longneck tribe gegaan, je weet wel, met van die ringen om hun nek. Bizar, sommigen hadden er echt veel! We dachten dat we die dagtocht drie stops zouden maken, dat vonden we ook meer dan genoeg. Maar we bleken ook nog naar de Birmese grens te gaan en op een bootje over de Mae Kong rivier naar een eilandje van Laos. Dat had van ons niet echt gehoeven, behoorlijk gehaaste dag, waarin je van hot naar her wordt gereden en overal een half niet uurtje mag kijken. Met op het eind de mededeling dat het nog 3,5 uur terug rijden was, pffff!

Wat erg leuk was, was de Night Bazaar. Echt een gigantische markt vol met kraampjes waar je echt van alles kon kopen!! Heerlijk, echt mijn ding :) We zijn er wel drie keer geweest, wat leuke dingen gekocht (goedkoop!) en de sfeer was gewoon erg leuk. Ze hadden ook allerlei restaurantjes en nog lekker cider gedronken in de Ierse Pub. Sowieso gewoon lekker om door de straatjes van Chiang Mai te lopen, overal is wel iets te zien of te doen.

Hoogtepunt was toch wel een dagje optrekken met olifanten. We hebben bewust gekozen voor een soort rescue park, waar ze olifanten redden uit benarde omstandigheden, in plaats van de toeristische ritjes en circustrucs, etc. Het schijn voor olifanten helemaal niet goed te zijn als je in een bakje op zijn rug zit, je moet juist in zijn nek zitten. Hier hadden ze dan ook geen bakjes, je ging 'bareback' rijden. Iedere olifant had zijn eigen mahout (verzorger) en al die mahouts waren zo betrokken dat ze ook op het olifantenpark wonen, voor als er 's nachts iets gebeurt. We begonnen met het voeren van de olifanten, bananen (per tros) en suikerriet. Er waren 36 olifanten, je kon er gewoon tussendoor lopen en kiezen wie je ging voeren. Ze zaten voor dat voeren wel aan een ketting vast. Echt wel spannend, de eerste keer dat je naast zo'n enorm beest staat! Maar ze zijn echt heel vriendelijk. Na het voeren, kregen we een korte training in de commando's en hoe je opstapt. Bij 'nòòn lung' ging de olifant liggen en kon je op zijn nek klimmen. Daarnaast leerde je hoe je vooruit gaat, een bocht neemt en weer stopt. Daarna gingen wel lekker lunchen. In de middag zijn we dan een eindje gaan lopen (de olifanten moeten ook aan hun beweging komen) en mocht je zelf sturen. Ik betwijfel of ik dat écht zelf deed, want de mahout (die ernaast liep) hoefde maar een kik te geven en de olifant luisterde. Daarna gingen we richting een klein meertje om de olifanten te wassen en lekker met ze te badderen, echt heel gaaf!! Wel dubieus dat je daarna enorme oloifantendrollen in het water ziet drijven.... Maar gelukkig kon je daar douchen :) Dat was ook wel nodig, want je werd echt helemaal nat (al dan niet door de olifantenslurf). Het was echt een topervaring!

Nu zitten we dan te wachten op onze vlucht naar Krabi, daar blijven we een paar nachten om daarna een aantal dagen het eilandje Ko Phi Phi ('ph' in Thais is 'p' en geen 'f') te gaan verkennen. Heerlijk vooruitzicht dus van een tropisch paradijsje!

• 01 Maart 2014 - 18:45

Anja Ulkeman:

Lieve mensen, beste avonturiers,

Dank voor de update, wat een ontzettend mooi verhaal over de respectvolle zorg voor de olifanten.
    En dat in Thailand.............. Mooie foto's ook, dat maakt het verhaal wel compleet.
    Is er al een doos met souvenirs opgestuurd naar Nederland??
    Het plezier spat er af en ik vind het heel leuk om jullie te volgen (en dat jullie dit willen delen).
    Nog niet ziek geweest van het eten of de warmte?? Zo te lezen niet, gelukkig maar!!
    Karin is weer terug en heeft echt een heerlijke vakantie gehad in Zuid-Amerika (had haar super goed gedaan). Wordt dit wellicht volgende vakantietrip??

Vandaag 1 maart 2014. Een mooie zaterdag die eindigt met een regenbui. Zojuist mijn buren uitgezwaaid die hadden net bij mij geborreld. Ik ga nu de was even ophangen.............

Herma & Chris, veel plezier op de volgende bestemming, Carpe Diem

Haarlemse groet van Anja

• 01 Maart 2014 - 22:41

Elly Luiten:

GEWELDIG WAT EEN MOOI VERHAAL , BLIJF GENIETEN !!!!!!

LIEFS UIT EDE

PAPA EN MAMA

• 02 Maart 2014 - 19:14

Dini Soeters:

Hoi Herma en Chris,

Leuk om zo met jullie mee te "reizen". Zou direct mijn koffer willen pakken, alle herinneringen komen weer boven drijven. Leuke foto's.

groetjes van Dini en een DIKKE KUS VAN GEESJE

• 03 Maart 2014 - 10:39

KeesMerlijn:

Hoi, Herma en Chris, wat een ontzettend mooie belevenis, het is om er jaloers van te worden, zo te lezen genieten jullie met volle teugen, ik wens jullie nog een prettige vakantie en nog heel veel plezier, een warme groet, liefs, Trudy en Kees de man van........

• 17 Maart 2014 - 14:38

Talitha:

Wow, echt tof om te lezen! Wat een prachtige tempel! Wat een nek heeft die vrouw, kan ze die ringen ook nog af doen??! Ziet er eng uit. Mooi die foto's met olifanten, gaaf of niet?
    Geniet ze nog,

Liefs