Eerste avonturen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Chris en Herma - WaarBenJij.nu Eerste avonturen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Chris en Herma - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Chris en Herma

24 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

We zitten nu zes dagen in Thailand, tijd voor een reisverslagje. Ik schrijf dit vanuit mijn bedje in de nachttrein naar het noorden, naar de plaats Chiang Mai. We zijn dinsdagochtend vroeg aangekomen op het vliegveld van Bangkok na een prima vlucht. Van daar met de skytrain naar het centrum. Daar stonden we dan in de drukte van Bangkok op zoek naar een taxi, bus of tuk tuk om ons naar Khao San Road te brengen, de toeristen/bacpackersstraat van Bangkok. Bij de bushalte kregen we een tip om naar het tourist information centre te gaan om wat dingen te boeken, aangezien het deze periode nog wel druk is, ook met Thaise vakantiegangers. Geen idee of het waar was, maar we besloten het toch maar te doen. Daar hebben we uiteindelijk de eerste week van de reis geboekt (vervoer en slaapplaats), ze adviseerden ons nog meer vooruit te boeken, maar volgens mij is dat niet nodig. Je wil toch een beetje vrijheid.. Maar wel lastig om te bepalen wat de waarheid is en wat ze vertellen om iets te kunnen verkopen.

In Bangkok hebben we een aantal mooie en indrukwekkende tempels bezocht, en ook heerlijk door de drukke straatjes gelopen, waar je van alles aan kleding, souvenirs en eten kon kopen. We hadden er een prima guesthouse, niet echt te vergelijken met een kamer in Nederland (douchen boven het toilet, kleine kamer, herrie, harde bedden en veel dingen bijna kapot), maar we mogen niet zeuren, dit hoort er helemaal bij :) We vonden het niet erg om hier weg te gaan; na een lange vlucht en korte nacht zit je niet echt op al die drukte te wachten. Nog wel een oplichtingstrucje omzeild: we wilden naar het Grand Palace, maar het duurde vijf tuk tuks om er eentje te vinden die ons er heen wilde brengen!! Ze zeggen namelijk allemaal dat het dicht is vanwege een 'buddhist holiday' maar daar hadden we al over gelezen, dat is dus niet waar. Ze willen je gewoon ergens anders heen brengen omdat ze daar geld voor krijgen.

Na Bangkok vertrokken we per minivan naar Kanchanaburi. Hier hebben we op de eerste dag de Bridge over the River Kwai bekeken, zijn naar de WO2 war cemetary geweest, waar ook een hoop Nederlanders liggen. En ook langs een kleine waterval en oorlogsmuseum. Toen we aankwamen op de slaapplaats (drijvend op de snelstromende rivier Kwai) schrokken we wel even: er was niks in de omgeving, alles behoorlijk basic, geen warm water, nog hardere bedden dan in Bangkok, alles kraakte, etc. Maar uiteindelijk bleek het echt super te zijn! Het was heerlijk rustig, lekker in de zon aan het water een boekje lezen, het eten was goed verzorgd, er hing echt een relaxte sfeer. We hebben daar ook een aantal mensen ontmoet; er was 's avonds verder niks op de kamer te doen, dus je ging in het openbare deel lekker een biertje drinken (jaja, het Thaise bier Chang lust ik zelfs!) en daar raak je al gauw aan de praat met andere reizigers. We hebben er twee avonden gekletst, gekaart en gepoold met een Italiaan, Israëlieten, Duitsers, Française, Nederlanders, echt heel erg gezellig! Met één van de Nederlanders, Tonke, hebben we de dag erna nog opgetrokken toen we naar het Erawan Nationaal Park gingen. Er is daar een enorme waterval met zeven niveau's, die je allemaal kunt bekijken. Voor de hoogste was het een behoorlijke klim, maar o zo de moeite waard!! Echt supermooi, lekker gezwommen nog, en onderweg aapjes tegengekomen :)

Daarna gingen we door naar de stad Ayutthaya, vanwaar we net zijn vertrokken met de slaaptrein. Dit is een echte tempelstad, ooit de hoofdstad van Thailand, maar sinds de verwoesting door het Birmese leger zijn er nu slechts ruïnes over. We hebben fietsen gehuurd (veel te kleine) en zijn heerlijk gaan rondfietsen om alles te bekijken. Het was mooi, maar ook erg heet vandaag. Volle zon, bijna geen bewolking, we hebben geloof ik samen zes liter water gedronken. We sliepen in een klein guesthouse, waar je je slippers buiten moest laten staan, dat zie je hier ook wel in tempels of musea, loopt eigenlijk best lekker. Daar de avond ook weer wat Nederlanders ontmoet en gezellig mee gezeten. Erik kenden we vanuit Kanchanaburi en zit nu ook weer in dezelfde nachttrein. Hij bleek vandaag jarig te zijn, dus hebben we hem verrast met een cocktail. De Thaise jongen die hem had gemaakt keek nog blijer dan Erik, zo leuk vond hij het.

Maar serieus, we hebben ook echt iets engs meegemaakt! Er zitten hier ook varanen, van die beesten met het hoofd van een slang, maar dan wel poten (en dan niet zo groot als die echte komodovaranen). Daar hadden we er vandaag al twee van gezien aan de kant van de weg en in het water. We kwamen terug van het fietsen en konden gebruik maken van een douchehokje naast het guesthouse (we hadden al uitgeckeckt). Best een ruim hok, dus wij er samen in en een beetje afspoelen met de koude douche. We waren bijna klaar, toen Chris ineens riep 'wat is dat?!' en wees op het open doucheputje (zo'n 10-15 cm doorsnee gat met niks ervoor). Ik keek en uit het doucheputje stak een kop van een beest!!!! Het leek een slang, maar later bleek hij pootjes te hebben, dus we denken zo'n varaan. Ik schrok me rot!! En wilde zo snel mogelijk het hokje uit. Maar de deur klemde ook nog eens, dus ik half in paniek. Uiteindelijk kreeg Chris hem open en vluchtte ik met een handdoek half tegen me aan het hokje uit. In het volgende hokje was een wc, waar wel een stop op het putje zat dus dat riep ik naar Chris. Uiteindelijk die stop uit de wc gehaald en bij de douche erop gedaan (maar goed ook, want dat beest kroop er bijna uit). Gelukkig schrok hij toen Chris de stop richting doucheputje gooide en kon hij de stop erop doen. Daarna met een voet op het doucheputje afgedroogd en gauw weggegaan. Ik durfde daarna de wc niet meer in, en nu ik het schrijf krijg ik nog de kriebels ... Die kop was net zo groot als dat putje, zo'n 10 cm breed, dus dat was best een behoorlijk beest!

Nou, wat een avonturen ;) Het is hier super en het weer is geweldig! Op naar Chiang Mai, wat in de mooiste omgeving van Thailnd schijnt te liggen.


  • 24 Februari 2014 - 11:34

    Chris En Herma :

    Foto's volgen nog. Beetje trage wifi hier, dus het uploaden lukte niet..,

  • 24 Februari 2014 - 12:00

    Liesbeth:

    Haha, wat een verhaal van die Varaan :) Leuk om te lezen wat jullie hebben meegemaakt en dat het goed bevalt :) Veel plezier in Chiang Mai en de jungle ;)

  • 24 Februari 2014 - 13:34

    Franka:

    Heerlijk om te lezen! Fijn dat het backpacken bevalt :)
    F

  • 24 Februari 2014 - 14:14

    Mattanja:

    Je omschrijft dingen heel goed. Heb ff op google maps gekeken naar die plaatsen, ligt echt wel aardig stuk uit elkaar. Waar gaan jullie nog meer heen?
    Het zijn inderdaad wel leuke avonturen zeg!! En pff... ik krijg ook de kriebels van als ik je verhaal lees over dat beest. Ik zou me ook rot schrikken. Moest wel een beetje lachen, want ik zag voor me hoe je zo snel mogelijk uit dat hokje wilde, omdat je zo schrok.
    Leuk om zo jullie verhaal te lezen!
    Veel plezier en voorzichtig met de beesten! Ben benieuwd naar jullie foto's!


  • 24 Februari 2014 - 21:07

    Anja Ulkeman:

    Hola Amigo's,

    Wauw wat een verhaal, en mooi om te lezen. Ik kan mij een goed beeld vormen met het mooie land. Het wordt tijd dat ik het toevoeg aan mijn wensenlijst!! Ik ga sowieso toch ook even googlen hoe varanen er uit zien. IK ben trouwens wel verbaasd dat jullie nog aardig hebben getoerd in Bangkok. Niets vernomen van de onrust??? Het is af en toe weer in het nieuws, maar Bangkok ligt nu ver weg
    Nu genieten van de mooie natuur: Carpe Diem. Bedankt voor de update en ik blijf jullie volgen.
    Het olympisch team is weer veilig geland in zonnig en warm Assen!!

    Haarlemse groet van Anja

  • 25 Februari 2014 - 13:55

    Dini Soeters:

    Leuk verhaal, heel herkenbaar. Oplichters zijn er dus nog steeds actief, en dan dat enge beest.

    groetjes van Dini



  • 17 Maart 2014 - 14:31

    Talitha:

    Hey Chris en Herma,

    Zo even de tijd genomen om jullie blogs te lezen, hihi! Super wat een ervaring, mooie foto's! Jakkes wat een eng beest, goed bezig Chris.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris en Herma

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 16002

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 23 December 2016

Onze reis 2016

17 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Rondreis Thailand 2014

03 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Amerika 2012

Landen bezocht: