MAMMOTH LAKES / YOSEMITE / SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Chris en Herma - WaarBenJij.nu MAMMOTH LAKES / YOSEMITE / SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Chris en Herma - WaarBenJij.nu

MAMMOTH LAKES / YOSEMITE / SAN FRANCISCO

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Chris en Herma

27 Oktober 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

20 oktober – Mammoth Lakes

Vanochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. Ze hadden op de camping gratis koffie en muffins, heerlijk. Daarna nog even in het bubbelbad gezeten en rustig aan klaar gemaakt voor vertrek. We gaan nu richting Yosemite National Park, maar dat is te ver om in één keer te rijden. Het plan was om te stoppen bij Mammoth Lakes, waar ook van alles te zien is en waar een RV park is. Uiteindelijk zagen we op de kaart dat er nog een ander meer wat dichterbij is; het leek ons wel lekker om nog even een dagje aan een meer te hangen en dan door te gaan naar Yosemite. Maar helaas.. aangekomen bij dat meer, bleek het helemaal niet toeristisch te zijn. Het was gewoon een meer, met wat bootjes van de mensen die daar woonden, maar verder niets te doen. Een beetje een domper, dus we hebben even gelunched en zijn toch maar door gegaan naar Mammoth Lakes.

Hoog in de bergen kwamen we aan, we zitten nu op zo'n 9000 feet (ong. 3000 meter). Het is meteen een stuk frisser, zeker als de zon onder gaat. Dit is een beetje gebied wat we kennen, bergen en bomen, vergelijkbaar met de Ardennen. Heel mooi, zeker als je van bovenaf het dal inkijkt. En we kwamen zelfs sneeuw tegen! Bizar: 's ochtends zit je nog in je korte broek in de zon, 's middags zit je in de sneeuw. We zijn door de bossen naar een wandelroute gereden, weer een heel stuk naar beneden. Daar was een mooie waterval waar je naar toe kon lopen. In dat gebied is tien jaar geleden een grote brand geweest en dat kon je nog steeds heel goed zien. Waar vroeger bomen waren, waren alleen nog maar korte boomstammen. Heel erg zonde. We zitten nu wel in het leefgebied van de zwarte beer, dus je kijkt stiekem toch wel een beetje om je heen. Je kunt een boete krijgen als je eten/drinken niet goed opbergt of laat liggen. Daar werd ook voor gewaarschuwd op het RV park, al het eten in de camper opgeborgen. Dat hadden we sowieso al, dus als het goed is komen we geen beren tegen!

Onderweg terug van de waterval naar het RV park kwamen we door het centrum van het dorpje en dat zag er zo gezellig uit. We zijn er uiteindelijk lekker uit eten geweest. Je kon patat bestellen met een dikke laag gesmolten kaas erover, hmmmm... Dat compenseerde ik dan weer met een lekkere salade en Chris had “eindelijk weer eens een goed stuk vlees”. 's Avond hebben we wat dingen uitgezocht voor de volgende dag en lekker een Will&Grace DVD gekeken in bed.

21 oktober – Yosemite National Park

Vanochtend erg moe wakker geworden, ik had een beetje slecht geslapen. We zitten in een gebied met beren en er wordt overal voor gewaarschuwd. Er staan geen hekken o.i.d. rond het RV park en dan ben ik natuurlijk weer zo'n muts die zich daar helemaal druk om gaat maken. En elke keer dacht ik: “Doe normaal, er komen heus geen beren” en dan dacht ik weer: “Maar het kán wel! Zul je net zien dat er eentje komt als ik me niet meer druk maak”. Maar goed, geen beren gezien natuurlijk. We stonden onder een boom, dus elke keer als er een dennenappel (die zijn hier ook groter dan in NL) op het dak viel, was ik weer klaarwakker. Later vandaag leerde ik dat de zwarte beer van nature bang is voor mensen en dat ze alleen maar komen als je eten buiten laat liggen en dat ze dus niet gevaarlijk zijn voor mensen als je je netjes aan de regels houdt. Had ik dat even eerder geweten, want in mijn dromen had de beer onze camper al omgegooid.

We hebben gister een kerk uitgezocht, in het dorp zit een Lutheran Church, dat leek ons niet al te ver van onze eigen kerk afliggen. Het was maar een klein kerkje, of een kleine opkomst, we zaten met ongeveer 25 man in de kerk. Het was een mooie dienst met een tekst uit Marcus, iets met 'verkoop alles wat je hebt en geef het aan de armen', wat je als Christen niet letterlijk hoeft te nemen. “It is not money that is the source of all evil, it is the love of money”. Oftewel: ga verstandig om met je geld en je bezittingen en laat ze je niet beheersen. De dienst verliep anders dan we gewend waren (hoewel het wel vergelijkbaar was met de kerk waar ik in Engeland altijd naar toe ging), maar het voelde goed om in een kerk te zijn en even samen te zijn met mensen die van God houden. Ze hadden ook een bezoekregister in de hal en een wereldkaart, waar je een pinnetje in je land kon steken, heel leuk gedaan.

Nadat we door de halve kerk uitgezwaaid werden en een 'good trip' toegewenst kregen, zijn we onderweg gegaan naar Yosemite Park. We hebben de rest van de dag door het park gereden (aan de andere kant van het park lag ons RV park in het plaatsje Midpines) en onderweg regelmatig gestopt voor een uitzichtpunt of een wandelroute. Prachtig! Het is hier wel koud; lange broek, trui en jas aan. In de kerk en later bij het Visiter Center werd ons nog verteld dat het vanavond/vannacht waarschijnlijk flink gaat sneeuwen in Yosemite en dat dan de weg ernaartoe (in elk geval vanaf die richting) wordt afgesloten. Dus we hebben nog geluk ook! Als die weg was afgesloten, hadden we ruim een halve dag om moeten rijden om bij het park te komen.

Yosemite is een supermooi park! Echt hele mooie uitzichten en het landschap veranderd ook veel. We begonnen bij de 'meadows' en later reden we door de rotsen, door de bossen en langs beekjes. Echt geweldig! We hebben ook nog wat 'wildlife' gespot, een paar reeën. We liepen op een pad omhoog, dus ik wilde even uitrusten. Toen ik ging zitten en naar beneden het bos inkeek, zag ik een ree. Gauw foto's maken natuurlijk, helemaal inzoomen anders zag je niks. Later zag Chris er nog één op 10 meter afstand op het pad. Hij sprong meteen het bos in en daarna zagen we dat ze zelfs met z'n drieën waren. Bijzonder om te zien! We gaan morgen naar Yosemite Valley, dat is de plek waar veel mooie watervallen zijn en wat ook een beetje het centrum is. Hier rijden wat shuttle bussen en zijn winkels / eettentjes. We zijn benieuwd!

22/23 oktober – San Francisco

Vannacht heeft het de hele nacht geregend en daarbij regende het af en toe ook eikels op het dak, heerlijk geslapen dus. We wilden vandaag weer terug naar Yosemite, maar er werd gewaarschuwd voor slecht weer (regen/sneeuw). We hebben toen maar besloten om dan niet te gaan en direct door te rijden naar San Francisco. Het was weer een keer een lange rit, zo'n vier uur. We kwamen ergens in de middag aan en hebben die dag en de volgende dag in San Fransisco doorgebracht. Het RV park zat een eindje buiten het centrum, een half uur met de ferry of 45 minuten met de bus. Wij gingen uiteraard met de boot, dat is toch wel leuk. We hebben deze dagen een beetje de highlights bekeken van de stad. Fishermans Wharf en Pier 39, heel gezellige pier met allerlei winkeltjes en restaurantjes. Verder zijn we door het Golden Gate Park gelopen en we zijn naar het Ripley's Believe It Or Not geweest, een museum/tentoonstelling van eigenlijk allerlei rariteiten. En ze hadden daar ook een Mirror Maze (spiegeldoolhof); dat is tof! We hebben echt gelachen, met je armen naar voren voelen waar de spiegels zijn. En als je dan in een hoekje komt, zie je elkaar ineens vijf keer. Op een gegeven moment ging Chris om een hoek staan en riep me. Ik zag hem wel een stuk of vier keer, maar wist even niet wie de echte Chris was, haha! En we hebben nog een stuk met de Cable Car gereden, die treintjes die stijl omhoog gaan, zodat je niet zo'n end naar boven hoeft te lopen. Heel kenmerkend voor San Francisco en erg leuk om gedaan te hebben.

Het was echt super om de Golden Gate Bridge in het echt te zien, zo bijzonder dat dat ding helemaal rood is. Maar het meest indrukwekkend was het bezoek aan Alcatraz, de gevangenis op een eiland. We hebben een audiotour gedaan door het cellenblok en dat was echt bijzonder. Sommige cellen waren open, onder andere de isoleercellen, zodat je er in kon gaan en even kon 'voelen' hoe klein zo'n cel eigenlijk is. Er was ook een demonstratie van hoe de deuren open en dicht werden gedaan. Ze konden dan ook alle deuren van één rij tegelijk open of dicht doen. Wat een geluid! Verder gaven ze veel aandacht aan ontsnapping en ontsnappingspogingen uit Alcatraz. Het was een mooie ervaring.

Het weer was de afgelopen dagen wat minder. In San Francisco zelfs regen gehad, verder wel zon, maar een frisse wind. De komende week gaan we langs de kustlijn terug naar Los Angeles. Het voelt echt een beetje als de 'terugweg', maar we proberen er niet teveel aan te denken. We zijn heel benieuwd naar de uitzichten en gaan uiteraard wel even pootje baden in de oceaan!

• 27 Oktober 2012 - 09:26

Rinke En Renske:

Heee,
    Het is weer een indrukwekkend verslag!! En wat een mooie foto's staan er bij! Gek idee dat wij hier onze dagelijkse dingen doen en dat jullie zulke leuke avonturen beleven aan de ande andere kant van de wereld! Geniet lekker verder!
    Dikke kus van ons

• 27 Oktober 2012 - 16:49

Ilona Olde:

Leuk om jullie reis te volgen. Heerlijk al die verhalen en fotos. Wij zijn afgelopen mei en begin juni geweest, dus het is heerlijk herkenbaar. Geniet nog even vetder!

• 28 Oktober 2012 - 06:23

Chris En Herma :

Hee! Bedankt voor jullie reactie :) Ik vind het vooral ook een gek idee dat als ik 's ochtends wakker wordt, dat jullie er dan al een complete werkdag op hebben zitten. Jullie hebben die dag al beleefd, haha! Nog maar een paar daagjes :( xxxxx

• 28 Oktober 2012 - 11:47

Hey!
    Wat hebben jullie een super trip zeg, al die verhalen en die foto's, erg leuk om het zo ook een beetje mee te beleven..geniet van jullie laatste deel, de tijd gaat zeker erg hard...extra genieten dus deze dagen!!

Liefs Henk en Anne

• 28 Oktober 2012 - 11:47

Hey!

Liefs Henk en Anne

• 28 Oktober 2012 - 11:48

Henk En Anne:

Hmm...één keer was in principe voldoende geweest... ;)