WASHINGTON D.C. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Chris en Herma - WaarBenJij.nu WASHINGTON D.C. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Chris en Herma - WaarBenJij.nu

WASHINGTON D.C.

Door: Chris&Herma

Blijf op de hoogte en volg Chris en Herma

11 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

We zijn drie dagen in Washington geweest en inmiddels alweer veilig aangekomen in Los Angeles. Na een vlucht van een uurtje of zes hebben we vanaf het vliegveld een 'super shuttle' genomen naar het hotel. Dit was een 'shared van', wat betekent dat je met anderen in een klein busje zit. Dus je doet er misschien wat langer over omdat iedereen naar een andere plek moet, maar het is een stuk goedkoper dan een taxi. Maar goed, het ritje duurde wat langer dan gedacht en natuurlijk werden wij pas als laatste afgezet. Inmiddels hadden we behoorlijk honger gekregen, want uiteindelijk was het pas 18.00 uur dat we in het hotel aankwamen (we waren om 15.30u het vliegtuig uit). En we leefden nog op D.C. tijd, waardoor het voor ons gevoel al 21.00 uur was en we nog niet hadden gegeten. Heel fijn dat de chauffeur aan het eind van de rit doodleuk zegt: “Nou, nu zijn jullie aan de beurt. Ik reed er eerder al bijna langs, maar ik was aan de verkeerde kant, dus leek me handiger om jullie later af te zetten.” Grrrrr! Als je al niet chagrijnig was, werd je het dan wel. Maar nu dus veilig en wel, met een volle buik, in de hotelkamer even bijkomen van de reis.

Z O N D A G 7 O K T .
Laat ik nog even vertellen hoe het was in Washington en wat we allemaal hebben gedaan en gezien daar. Op dag 1 kwamen we rond 16.00 uur in het hotel aan. De treinreis vanuit New York duurde een uur langer (5 i.pv. 4) door een technische storing. Waar overigens (typisch Amerikaans) minstens 20 keer excuses voor werden gemaakt. Na een beetje uitgerust te hebben in de kamer (met uitzicht op het Capitol) zijn we op zoek gegaan naar een leuk restaurantje. We vonden een heerlijk, gezellig Italiaans restaurantje met ontzettend lekkere risotto. En Chris had de 'spaghetti and meatball'. Waar hij meatballS verwachtte, was het één hele grote meatball. We hebben er hard om gelachen toen hij aankwam, een bord met wat spaghetti en een enorme gehaktBAL er bovenop!

In de meeste restaurants waar we tot nu toe zijn geweest, wordt je bestelling ook heel snel opgenomen. Ze wachten niet tot je de menukaart hebt dichtgedaan ofzo, ze komen na 20 seconden al aan om te vragen of je het al weet. En ook het afruimen gaat snel. Je hebt je laatste hap nog niet doorgeslikt of het bord wordt al weggehaald. In dit Italiaanse restaurantje liet Chris op een gegeven moment even zijn eten zakken, kwam er alweer iemand aanlopen: “Are you finished?”. Nee, hij was nog niet klaar. Alsof ze in de keuken op een scherm meekijken “Attention, attention, this man has NOT touch his plate for at least 10 seconds, somebody please check if he is finished!” Haha, we hebben er hard om gelachen (misschien had je erbij moeten zijn...), het was erg gezellig!

Na het eten zijn we nog even naar The Mall geweest (het gebied waar die belangrijke dingen in Washington staan, zoals het witte huis, diverse memorials, het Smithsonian, e.d.). Je zag het Washington Monument overal boven uitsteken, het was ook helemaal uitgelicht dus dat was wel gaaf. Daarna nog langs het witte huis gelopen, mooi om die in het echt te zien. Het was alleen best ver weg, maar aan de andere kant kun je dichterbij komen, wat we de volgende dag ook hebben gedaan. Aangezien het een beetje een gekke zondag was, hebben we 's avonds samen een bijbelstudie gedaan. Hopelijk kunnen we de volgende zondag dat we in de VS zijn een kerk vinden om heen te gaan, dat lijkt me hier wel erg gaaf om mee te maken.

M A A N D A G 8 O K T .
De volgende dag hebben we eigenlijk de hele dag in The Mall doorgebracht. Er is daar zoveel te zien en te doen! Washington was overigens wel even wennen na New York. Er zijn natuurlijk ook heel andere soort dingen te doen, meer musea, memorials en politiek belangrijke dingen. New York is wat meer gekkenhuis en Washington is wat statiger. We hebben deze tweede dag veel gezien: Capitol, National Air and Space Museum, Museum of Natural History, National Archives, J. Edgar Hoover Building (FBI), White House, WW2 Memorial, Lincoln Memorial en Jefferson Memorial.

Het FBI gebouw was vreselijk lelijk, de Smithsonian musea waren groot en mooi en de memorials waren erg indrukwekkend! Een mooie dag, lekker afgesloten met een etentje in de pizzeria en in het hotel nog een filmpje gekeken.

D I N S D A G 9 O K T .
Onze laatste dag in Washington zijn we begonnen bij het Washington Monument, waar we in wilden gaan (je kunt in de pilaar helemaal naar boven), maar helaas “the monument is closed until 2014”. Oke, door naar de volgende dus. We kwamen aan bij het United States Holocaust Memorial Museum. Wauw, wat is dat een indrukwekkend museum. We hebben er helaas geen foto's van, want dat was niet toegestaan. We werden er helemaal stil van, al die beelden en teksten, het was erg mooi gedaan. Bijzonder ook dat er veel aandacht was besteed aan hoe het in Duitsland voor Joodse mensen was vóórdat de oorlog uitbrak. Dat ze geleidelijk aan steeds minder rechten kregen en uiteindelijk niks meer. Erg bijzonder museum en zeker een aanrader.

Hierna zijn we met de metro naar Arlington gegaan, een ander deel van de stad. Hier is het Arlington National Cemetery, de national militaire begraafplaats. Velden vol met van die kleine, spierwitte grafstenen. Op de meeste staat de naam, functie en de oorlog(en) waarin degene heeft meegevochten. Ook het graf van John F. Kennedy is hier. Wat erg mooi was, was het graf van de onbekende soldaat. Een gedenktombe voor alle onbekende gesneuvelden 'known but to God'. Bij het graf staat een honorary guard, die de wacht houdt. We hebben ook de wisseling van de wacht gezien. Heel officieel allemaal en gaaf om mee te maken.

Aan het eind van de dag zijn we nog even gaan shoppen in het Pentagon City Fashion Centre. Dat viel alleen een beetje tegen, aangezien de meeste winkels van die nette, luxe (dure) winkels waren, niks voor ons. Maar het was wel leuk om zo'n winkelcentrum te zien. Met beneden een grote foodcourt om lekker bij te komen van al het lopen. 's Avonds hebben we in het hotel gegeten, met een veeeel te groot glas cola (schijnbaar normaal daar) en daarna rustig aan tas ingepakt en lekker uitgerust.

Nou, we hebben net nog even een rondje gelopen over de Hollywood Walk of Fame. Ik geloof dat Frank Sinatra de enige bekende is die we zijn tegen gekomen. Die hele Walk is toch een stuk groter dan het lijkt op tv en je moet echt je best doen om de hele bekenden tegen te komen. We waren ook gewoon moe, dus hebben echt niet alles gekeken.

Morgen gaan we naar de Universal Studios, de studio's waar veel film/series worden opgenomen én tevens een groot attractiepark! Helemaal leuk, we hebben er zin in!

• 11 Oktober 2012 - 08:47

Eva Koelewijn-Haan:

Geweldig, wat een indrukwekkende dingen die jullie zien! Vergeet niet ook een beetje VAKANTIE te nemen.Geniet er lekker van. Groetjes en XXX, mam.

• 11 Oktober 2012 - 10:11

Janneke:

Gaaf, have fun..
    En is het lekker warm aan die kant van de states?

• 11 Oktober 2012 - 21:15

Elly Luiten:

Lieve kids, ontzettend mooi wat jullie daar meemaken en zien!! Je hebt vast een notitieblokje mee Herma, voor onderweg !! Knap van je hoe je alles vertelt en ons laat mee genieten !
    Is het koud daar? Jullie hebben de winterjas aan!
    Op naar verslag 3, veel liefs papa/mama,xx

• 14 Oktober 2012 - 06:10

Chris En Herma :

Bedankt voor de leuke reacties! Haha, nu we de camper hebben is het wel wat meer vakantie en ontspannen! En in Washington was he inderdaad koud! Gelukkig is het aan deze kant warmer, vandaag z'n 28 graden! Maar we hoorden ook van de campingbaas dat het in de Grand Canyon nu vriest.. We zullen zien!